Урок 33. Поняття про
реалізм. Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (Зар.л-ра, 9кл.)
Т е м а. Поняття про реалізм та історія його
формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму. Взаємодія
реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом,
натуралізмом).
М е т а(розвиток компетентностей): предметних – уміння давати визначення поняття
«реалізм», називати його провідні ознаки, виявляти їх у прочитаних творах,
розуміти особливості взаємодії реалізму з іншими напрямами XIX століття (романтизмом,
натуралізмом); ключових – уміння вчитися впродовж життя (уміння
читати, використовуючи різні види читання під час роботи зі статтею підручника
про реалізм), математична компетентність (уміння чітко формулювати визначення;
уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу: складання таблиць за
темою уроку), інформаційно-цифрова компетентність (уміння використовувати
інтернет-ресурси для отримання нових знань), основні компетентності в
природничих науках і технологіях (уміння проводити пошукову діяльність,
словесно оформлювати результати досліджень).
Т и п у р о к у: урок засвоєння нових
знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Протягом XIX ст.. митці мінімізували
естетику
і прагнули будувати
художні твори майже
цілковито на зображенні
реальності. У цім сенсі
все тогочасне класичне
мистецтво було реалістичним.
Х.Ортега – і Гассет
Х і д у р о к у
І. Актуалізація опорних знань, умінь,
навичок.
· Цитатна доріжка
«Романтики про романтизм»
Завдання: виразно прочитати
висловлювання митців про романтизм. Розкрити його розуміння на прикладі
вивчених творів, у І семестрі 9 класу зокрема.
«Ми мріємо про подорож у Всесвіті, але
хіба він не є в нас самих? Ми не знаємо ще глибин нашого духу. Саме туди веде
нас таємничий шлях. У нас самих міститься вічність з її світами, минуле й
майбутнє» (Новаліс).
«Поезія — це дзеркало, яке дивовижно
перетворює все, що довкола» (Г. Гейне).
«Звичайні речі з повсякденного життя
набувають дивних відтінків неповторної романтичної своєрідності, що викликає
надзвичайну гармонію душі, відкриту всьому фантастичному» (Е. Т. А. Гофман).
«Людська уява — цілий світ, який звучить на різні голоси й розмальований
різними барвами й відтінками. У цьому світі відбуваються найзапекліші битви та
драми» (Дж. Байрон).
«У віршах не вчинки й ситуації надають
почуттям значущості, а самі почуття надають значущості вчинкам і ситуаціям» (В.
Вордсворт).
«Процес пізнання світу починається з
пізнання людини» (С. Колрідж).
«Мистецтво — наука про життя, у центрі якої — учення про
прекрасне, яке можна осягнути лише інтуїтивно» (Р. Шатобріан).
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної
теми.
Демонстрація мотиватора на тему: романтик /
реаліст / натураліст.
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
IV. Формування нових знань
і способів дії.
· Слово вчителя.
В епоху середньовіччя
реалізмом називали один із напрямів середньовічної філософії, який приписував
абстрактним поняттям реальне існування. У 18 ст. під реалізмом розуміли тип
мислення і поведінки (практичний), який відрізняється від типу мислення
мрійника, «ідеаліста». Реалістами називали таких людей, які ставили перед собою
таку мету, яку можна було досягти.
У 20-х рр.. 19-го ст.. французькі критики
називали реалізмом «нову школу» в літературі, яка відрізнялася від «літератури
ідей» (класицизм) і літератури образів (романтизму). Основною для реалізму стає
проблема взаємин людини і середовища, впливу соціально-історичних обставин на
формування духовного світу (характеру) особистості. Замість
інтуїтивно-почуттєвого світосприйняття на перше місце в літературі висувається
пізнавально-аналітичне начало, а типізація дійсності утверджується як
універсальний спосіб художнього узагальнення. Першим теоретиком реалізму
вважається художник Ж.-Д.-Г. Курбе, який у передмові до каталогу виставки своїх
творів під назвою «Реалізм» (1855), обґрунтував програмові засади напряму.
Розробку теоретичної бази продовжили письменники Ж.Шанфльорі та Л.-Е.-Е.
Дюранті, які виступили з деклараціями на сторінках журналу «Реалізм»
(1856—1857).
· Поглиблення знань з
теорії літератури.
Реалізм – літературний напрям, який
характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі
типізації життєвих явищ.
· Порівняльна
характеристика романтизму та реалізму.
Романтизм |
Реалізм |
Загальні
відомості |
|
Філософська основа – німецька
ідеалістична філософія. |
Наукова основа – філософія позитивізму, природознавчі
науки, соціологія, психологія. |
Неприйняття буденності, утеча від неї. |
Детальне зображення реального
життя. |
Абсолютизація творчої уяви митця. |
Домінування наукових методів до зображуваного:
дослідження та пояснення явищ і закономірностей реального життя. |
Заперечення раціоналізму, прагнення до всього
ірраціонального, містичного. |
Логічність, «раціоцентризм», детальне дослідження та
майже науковий аналіз забражуваного. |
Романтична умовність, ідеалізація, надмірне згущення
фарб. |
Принцип життєподібності, аналіз суспільних, зокрема
економічних аспектів і їх роль у житті у розвитку особистості. |
Історизм романтизму – це переважно пишна декорація,
розкішне тло твору. |
Історизм реалізму – засіб дослідження першовитоків та
історичних коренів певних суспільних явищ. |
Романтизація минулого. |
Увага до проблем сучасності. |
Ігнорування буденності. |
Естетичне «узаконення» раніше «неестетичних»
тем,образів, мотивів. |
Акцент на всьому ексклюзивному, несхожому,
неповторному. |
Пошук спільного й типового навіть у неподібному. |
Домінування естетико-гедоністичної функції мистецтва. |
Домінування когнітивної і дидактичної функції
мистецтва. |
Герой
літературного твору |
|
«Винятковий характер у виняткових обставинах» |
«Типовий характер у типових обставинах» |
Загадковий одинак-індивідуаліст, який перебуває в
полоні фатальних пристрастей. |
Людина конкретної професії, яка займається своєю
буденною роботою: селянин, робітник. |
Носій однієї незмінної пристрасті |
Складна суперечлива особистість, яка постійно
змінюється |
Самотня людина, вигнанець
суспільства |
Взаємодія людини і суспільства |
Герой має загадкове минуле, часто це людина без
минулого. |
Життя персонажа описане надзвичайно детально |
Художній
час і простір |
|
Зображення далеких епох |
Зображення добре знайомої читачам сучасності. |
Незвичайно, екзотично-далекі краї. |
Реальні,
добре знайомі читачам місця |
Система
жанрів |
|
Перевага ліричних жанрів |
Перевага епічних жанрів |
Поміж жанрів епосу-домінування історичного роману |
Поміж жанрів епосу – домінування соціально -
психологічного роману. |
XIX ст. дало світовій літературі таких видатних
письменників-реалістів, як Стендаль, П. Меріме, О. Бальзак (Франція); Ч.
Діккенс, У. Теккерей, Т. Гарді, Ш. Бронте (Англія); Ф. Достоєвський, Л.
Толстой, А. Чехов (Росія).
Серед українських
реалістів — Марко Вовчок, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, І. Франко.
У живописі реалізм раніше представляли
Мікеланджело, Рембрандт, Рубенс. У середині XIX ст. він став художньою системою зі своїм методом,
найраніше виявився у пейзажі, потім у портреті: Теодор Руссо і Франсуа Добіньї,
Жан Франсуа Мілле і Каміль Коро, Густав Курбе й Оноре Дом’є, Ілля Рєпін і Ісак
Левітан.
Першим українським живописцем-реалістом
вважають Тараса Шевченка. Розмірковував Тарас Шевченко над естетичними
принципами нового мистецтва і в літературних творах («Музикант», «Художник»,
«Прогулянка із задоволенням і не без моралі»). Його цікавило, передовсім, як
мистецтво впливає на життя суспільства та формування особистості, як
позначається використання різних видів мистецтва на становленні світогляду
людини. Подальший розвиток реалізму в українській літературі значною мірою
пов’язаний із творчістю Івана Франка, Лесі Українки, Михайла Коцюбинського,
Івана Нечуя-Левицького, Панаса Мирного та інших.
· Взаємодія реалізму з
іншими напрямами XIX ст.
Опрацювання статті підручника(с.103 –
104).
Аналітичне спостереження за таблицею (с.104, за О.Ніколенко)
Подібність
реалізму й натуралізму |
|
1. Науково-філософська основа. |
|
2. Настанова на відображення реального життя й людських
стосунків. |
|
3. Правдивість, достовірність. |
|
4. Увага до середовища. |
|
5. Аналітичне дослідження
дійсності. |
|
Відмінності
реалізму й натуралізму |
|
1. Типовість персонажів і
обставин. |
1.Конкретність персонажів і обставин, фіксація «шматка
дійсності», «моменту життя». |
2. Зображення
суспільного середовища, формування та життя особистості. |
2. Велика увага до проблем спадкового, фізіологічного
(у зв’язках із соціальним). |
3. Художня обробка життєвих
фактів. |
3. Максимально «оголена правда», документальність,
точність стилю. |
4. Герої — суспільні типи. |
4. Герої — звичайні люди «з маси» і буденного життя. |
5. Автор не втручається в хід подій, але інколи
коментує, висловлює власні роздуми, оцінки. |
5. Автор «безособовий», не висловлює оцінок,
коментарів, займає «безпристрасну» позицію. |
V. Застосування знань,
умінь, навичок.
· Робота з підручником.
Опрацювання рубрик підручника (залежно від
автора підручника), які розвивають уміння і навички учнів:
- виразне читання цитатного
матеріалу науковців і письменників про реалізм з послідуючим учнівським
поясненням / розумінням
- опис картин
художників-реалістів
- опис якоїсь події чи
якогось явища природи у романтичному / реалістичному стилі
- робота в групах. На
основі прочитаних творів визначте в них романтичні й реалістичні елементи: 1)
«Ніч перед Різдвом» М. Гоголя; 2) «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса; 3)
«Євгеній Онєгін» О. Пушкіна; 4) «Герой нашого часу» М. Лермонтова.
· Проблемні питання на
виявлення ініціативності і практичності.
1. Письменники-реалісти прагнули
досліджувати життя й характери людей. Як ви вважаєте, що стало об’єктом
дослідження у творах, які ви читали («Полліанна» Е. Портер, «Товстий і тонкий»,
«Хамелеон» А. Чехова, «Сліпий музикант» В. Короленка, «Жага до життя» Дж.
Лондона, «Хатина дядька Тома» Г. Бічер-Стоу)?
2. Які явища реального життя, на ваш
погляд, варто було б дослідити письменникам у наш час? Поясніть.
· Спіч про прочитану книгу, яку можна віднести до літератури реалізму.
· Рефлексія.
Створення учнями мотиватора на тему:
романтик / реаліст / натураліст.
VI. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал
підручника про реалізм (с.99 – 107). Закінчити мотиватор. За допомогою
Інтернету підготувати повідомлення про визначних реалістів у Франції, Англії,
Росії та США.
Немає коментарів:
Дописати коментар